Mon avis : Comme d'habitude, il y a chez McQueen des costumes et des manteaux impeccables coupés au cordon (on ne rappelle plus qu'il a fait ses classes à Saville Row). Mais je préfère son excentricité maîtrisée par sa coupe, ce que je vous montre d'abord ci-dessous. Mon choix : le manteau en crocodile n°6 (mon rêve!) ou le n°7 impaccable et d'un cuir... J'ai sélectionné pour Philippe le merveilleux caban n°5.

"It’s telling that when Alexander McQueen conceded an interest in superheroes for his new collection, the first creature that sprung to his mind was a warlock. Let’s face it—he’s always found the dark side a much more inspiring proposition than its sweetness ’n’ light alternative, and for that we can all be heartily grateful, especially when it yields a collection as startling and individual as this. In purely technical terms, McQueen mastered a striking repertoire of effects, such as the silvery glaze on a gray flannel suit, the plastic coating on a Prince of Wales check, or the taffeta-and-felt bonding that turned scuba neoprene into the stuff of jackets and pea coats. Only McQueen could make a conceptual point of the interplay between the most luxurious natural fibers and the most Hazmat-toned synthetics (orange nylon was a particular standout).
But that is hardly why McQueen’s work continues to enthrall, even as his creativity ebbs and flows. He’s the most cinematic of designers, and with this collection, he offered up a vision that combined the broad-shouldered, immaculately-tailored elegance of haute Hollywood with a dystopian futurism that left his models looking like glassy-eyed replicants. It was extraordinary, if a bit deadening. Still, the bugle-beaded jackets that McQueen presented as a finale must surely stand as the new century’s definitive statement on male glamour—until his own next show, at least." (Tm Blanks,
www.style.com)

“Soft horror fashion show” chez Alexander McQueen. L'homme d’aujourd’hui, aussi techno qu’aseptique, ne peut pas résister aux anciennes et souterraines forces de la nature : c'est l'idée du créateur anglais, qui a fait défiler un futur puisé dans les fantasmes SF. La silhouette oscille avec humour des années 20 aux années 30. Les complets vestons à armures chevrons ou prince de galles se mélangent à des blousons ou des manteaux trois quart transparents et irisés. La couleur bleu acier voire bleu Klein rythme la collection. Une galerie d'icônes du style masculin défile ainsi sous nos yeux juxtaposant le souvenir d'un acteur d'Hollywood à la rigueur graphique des tenues Mods. Les années 80 s'immiscent doucement dans ce lot de références comme cet homme-robot habillé d'un costume de plastique gris fumé, clin d'oeil indéniable aux premières heures de l'électronique signée Kraftwerk. Back to the futur ! "
Roberta Filippini avec F.P. ,
www.vogue.fr

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Photos: Marcio Madeira