Canalblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Publicité
Alain.R.Truong
Alain.R.Truong
Publicité
Visiteurs
Depuis la création 50 863 684
Archives
Newsletter
Alain.R.Truong
27 août 2008

Grand portrait d'un souverain Culture Maya, Mexique Classique récent : 600-800 après J.-C

1

Grand portrait d'un souverain Culture Maya, Bonampak (?), région de l'Usumacinta, Mexique Classique récent : 600-800 après J.-C. Calcaire et stuc H_78 cm

Stucco portrait head of a ruler Maya, Bonampak (?), Usumacinta Region Late Classic : 600-800 A.D. Limestone and stucco H_30 11/16 inches

Estimation : 600 000 - 800 000 €

Provenance / provenance : Ancienne collection William P. Palmer III et Galerie Emmerich, Zurich. Former William P. Palmer III collection and Emmerich Gallery, Zurich.

Réferences / reference : Martin S., Grube N., Chronicle of the Maya Kings and Queens :Decifering the Dynasties of the Ancient Maya, New York,2000, pp.162 et168

Schele Linda, Miller Mary Ellen, The Blood of King - Dynasty and Ritual in Maya Art, 1986, New York, pp.63-66

Superbe portrait d'un souverain Maya sculpté dans du calcaire et du stuc. Il aurait été découvert dans la région de Bonampak. La description du souverain est simple : monumentalité de la pose, traits forts aux joues scarifiées, long nez aquilin aux narines dilatées se prolongeant par un crâne fortement déformé rituellement vers l'arrière. Cette magnifique tête prône l'idéal de la beauté Maya. Ce qu'il reste de la coiffe, fixé sur le sommet du crâne, devait servir autrefois de support à des panaches de plumes de quetzal. Cette coiffe était peut être très sophistiquée mais elle aurait pu être également une petite coiffe comme celle du roi Pacal à Palenque. Ce portrait reste un témoignage majeur de l'art Maya. Très peu de sculptures en stuc, surtout dans cette dimension, ont été trouvées en raison du caractère fragile de la matière utilisée et des conditions climatiques difficiles de la région maya. Cette tête monumentale devait orner un temple ou la façade d'une architecture. Sa très grande taille indique le haut rang du personnage dont le visage aurait été placé en bon lieu dans une cité maya dans la région du rio Usumacinta. Une tête en stuc aux joues scarifiées est exposée en prêt permanent au Walters Art Museum de Baltimore aux Etats-Unis d'Amérique. Ces scarifications représentent sûrement des boucles d'oreille projetées sur les joues.

This fine portrait head in stucco is an excellent example of the kind of sculpture the Maya perfected. Though it must has been a widespread art, only a few stucco of this type have been found due to the delicate nature of the material and the climatic conditions of the area. There is not doubt that this is the face of a very important elite person, perhaps even of a ruler whose portrait would have adorned a temple or building façade, Schele's evidence for asserting that this is a ruler can be disputed. The glyphic symbols on the right cheek are more likely raised representations of tattoos, scarifications, or a part of some sort of head adornment that has since disintegrated. The lines on the left cheek could be glyphs, but more likely that they are a continuation of a hank of hair descending along the side of the face whose adjoining portion has dissolved. The extremely large size does indicate that this must have been an important personage whose face would have been displayed prominently on the façade. There is a tenon at the top of the head, which might have fit into an elaborate headdress. It could also have been a smaller headdress like that of the head of Pakal the Great, but so few of these heads have anything remaining other than the face itself that it is difficult to tell. Any number of headdresses from the evidence of reliefs and painted ceramics could have been used here. Palenque is well-known for its incredibly lifelike portraiture, and this piece, possibly from Bonampak area, has a high degree of realism, but it remains a highly stylised portrait, with a very classical Maya profile. The unusually large nose, overly full lips, and receding chin could be the particular features of the elite person or ruler depicted. The face does present the ideal of Maya beauty with the long nose and the high bridge, the sloped forehead, and the short cropped hair in the front. The cropped hair might mean that this is either the face of the Maize deity or a ruler dressed as the Maize deity, who is usually represented with a significantly modified skull and his hair short and close in front.

Pierre Bergé & Associés. Vendredi 12 septembre à 14h00. Drouot Montaigne. Art Précolombien. EMail : contact@pba-auctions.com - Tél. : 01 49 49 90 00

Publicité
Publicité
Commentaires
Publicité