Milan Fall 2009 Men : Bottega Veneta
Photo: Marcio Madeira
Après quelques saisons dans le chic nostalgique à la Fitzgerald, Tomas Maier, le créateur de Bottega Veneta fait un retour plus marqué dans le présent d'une silhouette qui, cette saison, s'adoucit en forme, en maintien mais aussi en matières.
Après des manteaux courts à carreaux, la collection s'enfonce dans la douceur de matières travaillées selon la formule du designer, toujours modifiées par la main humaine et volontairement patinées, que cela soient des blousons en agneaux ou des vestes souples comme des cardigans. Voilà, ici, le leitmotiv de la saison, de la gentillesse même dans la forme et le contenu des vêtements. Des silhouettes qui reprennent le confort du cardigan où les détails développent de la maille cachemire et autres fils spécialement teints.
Cette opération "douceur" est soulignée par l'alternance d'accessoires un peu bobos, un grand sac torsadé façon Veneta, spécialité cuir de la marque et des bottillons façon Clark's revisités. Mais ne pas s'y méprendre, sous la rigueur de ces hommes bien habillés, des costumes en tweed avec nœud de papillon, vibre le corps d'un héros à la Loïs Clark, prêt à bondir à la moindre relance (économique) ! Fabrice Paineau www.menstyle.fr
Tomas Maier's response to hard reality was to go soft. He had the comfort factor of a cardigan in mind ("Not an actual cardigan, but that attitude," he was quick to point out) while he was putting together Bottega Veneta's Fall collection. So knits were the foundation, in everything from the obvious (sweaters and such) to the add-ons (a cashmere bow tie?). Fabrics washed to give them a gently worn character are a Maier signature, but here the suedes, velvets, and cashmeres attained a reassuring feel-good fuzz, peaking with a plush teddy-bear topcoat in shearling. Wrap yourself in that when your world is crumbling, and the blue meanies will surely just fade away.
Maier shaded his soft parade with a gentle palette of chocolate, mocha, and gray. There were tasseled loafers, but they looked positively aggressive beside the desert boots that seemed more appropriate to the mood of the collection. Likewise, the croc satchel versus the big old hobo bag. Maier also trimmed away the volumes that have distinguished recent Bottega collections. If those proportions evoked Hollywood he-men of yore, the caressingly trim new silhouette was a kinder, gentler proposition, even if—perish the thought—it bordered on the bland. To couch the transition in cinematic terms (always a pleasure with a Bottega show), if it was Chaplin we saw on Maier's catwalk a while ago, this time around you could stick a porkpie hat on the model wearing a shrunken herringbone blazer and pants and—presto!—you were looking at Buster Keaton.— Tim Blanks www.men.style.com
Photo: Don Ashby