0_

Giovanni Bellini, Ritratto di giovane (detail), 1470. Bergamo, Accademia Carrara

BRUxELleS.- Après une première rencontre autour de la collection des Savoie, en 2009, les musées de Flandre et du Nord de l’Italie mettent à nouveau leurs écoles en perspective dans une ébouriffante sélection picturale. Du 15e au 18e siècle, quatre siècles de confrontations entre 15 chefs-d’œuvre du Musée des Beaux-Arts d’Anvers et une cinquantaine de toiles de l’Accademia Carrara de Bergame, l’une des plus belles collections de peintures vénitiennes. Venetian and Flemish Masters propose un parcours chronologique : quatre siècles pour quatre sections traitant, à l’intérieur de chacune d’elles, de quatre grands thèmes - le portrait, les saints au milieu de la nature, le sacré et le profane, les vues panoramiques. Au quattrocento, Bellini influence Van Eyck avec ses portraits, tandis que celui-ci exporte son naturalisme. Au cinquecento, les Vénitiens s’émancipent des techniques des primitifs flamands. Titien, Tintoret, Véronèse font exploser la couleur et illuminent les paysages de Patenier. Au seicento, Rubens, en Italie, déteint sur Tiepolo. Enfin, au settecento, les styles prolifèrent dans une Venise à l’agonie, des clichés de Canaletto aux scènes de genre sarcastiques de Guardi qu’influence la démesure de Jordaens. Non, les écoles vénitienne et flamande n’auraient pu exister l’une sans l’autre.

Commissaire : Giovanni Federico Villa

2

Jan van Eyck, Sainte Barbe; 1437; Olieverf op paneel; 31 x 18 cm © Lukas - Art in Flanders VZW / Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen

BRUSSELS.- Following their initial collaboration in 2009, which focused on the collection of the House of Savoy, the museums of Flanders and of northern Italy are once again putting their respective schools of painting into perspective with a stunning selection of pictures. From the 15th to the 18th century, the exhibition presents four centuries of contrast between 15 masterpieces from the Royal Museum of Fine Arts Antwerp and some fifty paintings from the Accademia Carrara in Bergamo, one of the finest collections of Venetian paintings in existence.

Venetian and Flemish Mastersis organised chronologically in four sections, one for each century; within each section, four major themes are highlighted - the portrait, saints in a natural setting, the sacred and the profane, and panoramic views. In thequattrocento Bellini's portraits influenced Van Eyck, while the northern painter exportedhis naturalism. In thecinquecento the Venetians moved beyond the techniques of the Flemish Primitives.

Titian, Tintoretto, and Veronese created an explosion of colour and brought new light into the landscapes of Patenier. In theseicento, Rubens, in Italy, had an influence on Tiepolo. Thesettecento, finally,saw a proliferation of styles in a Venice in decline, from Canaletto's snapshots to the sarcastic genre paintings of Guardi, which influenced the love of excess in the work of Jordaens. In short: the Venetian and Flemish schools could not have existed without each other.

From 11th February to 8th May 2011, the exhibition is on view at
Brussels, Centre for Fine Arts (BOZAR).

02

Jacob Jordaens, Bacchus (detail), 17th cent., KMSKA © Lukas - Art in Flanders vzw.

1

Berlinde De Bruyckere; Lingam (2010); Cire, epoxy, fer, lanières en tissus, bois; 239 x 120 x 64 cm © Olbricht Collection

06

Dieric Bouts - Madone - 15e eeuw - Olieverf op paneel - 37,4 x 27,5 cm

05

Peter Paul Rubens - Heilige Drievuldigheid - La Sainte Trinité - The Holy Trinity - 1620 - Olieverf op paneel - 158 x 152 cm - © Lukas - Art in Flanders VZW / Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen

03

Rogier van der Weyden, Philippe de Croy 15de eeuw, Olieverf op paneel, 49 x 30 cm © Lukas - Art in Flanders VZW / Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen

09

Francesco Guardi, Piazza San Marco, olio su tela, 62x96 cm, inv. 567, 1760-1770, datazione critica. Bergamo, Accademia Carrara

08

Canaletto, Il Canal Grande da Palazzo Balbi, olio su tela, 61x90 cm, inv. 540, 1730, datazione critica. Bergamo, Accademia Carrara

07

Giovanni Bellini, Madonna con il Bambino, tempera su tavola, 47x34 cm, inv. 724, 1470-1475, datazione critica. Bergamo, Accademia Carrara

012

Giovanni Bellini, Madonna con il Bambino, tempera su tavola, 47x34 cm, inv. 724, 1470-1475, datazione critica. Bergamo, Accademia Carrara

011

Jacopo Bellini, Virgin and child, ca.1440, Bergamo, Accademia Carrara

010

Berlinde De Bruyckere; Piëta : 2007-2008; Cire, epoxy, bois, métal, coussins; 80x110x180 cm; © Friedrich Christian Flick Collection

340

Giovanni Bellini, Cristo morto tra Maria e Giovanni, tempera su tavola, 42x32 cm. Inv. 502, 1450 circa, datazione critica. Bergamo, Accademia Carrara