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Maître franconien du XVe siècle, Légende de la fondation de la Basilique des Quatorze-Saints : Apparition de l’enfant Jésus au berger Hermann Leicht, vers 1470, Kunstmuseum Basel. Photo : Martin P. Bühler.

BALE - En 1516, Érasme de Rotterdam (1466–1536) publie sa nouvelle traduction du Nouveau Testament grec avec l’appui de l’officine typographique bâloise de Johann Froben. À l’occasion des 500 ans de cette parution illustre, la ville de Bâle organise plusieurs expositions et manifestations. Le Kunstmuseum Basel s’associe à l’événement en présentant cet automne Archéologie du Sacré, une exposition consacrée à l’image du Christ, qui a marqué Érasme et son époque, et à son évolution au fil du temps.

Érudit et ancien chanoine, Érasme se montre réservé à l’égard des images et doute de leur utilité pour la pratique religieuse. Ce scepticisme profond constitue le point de départ de l’exposition qui propose d’en explorer les raisons à l’aide d’œuvres originales (et de reproductions) et à la lumière du statu quo remis en cause par les humanistes et les réformateurs. 

BASEL.- In 1516, Johannes Froben in Basel printed the new translation of the Greek New Testament by Erasmus of Rotterdam (1466–1536). The City of Basel celebrates the 500th anniversary of this epoch-making publication with a series of exhibitions and special events. Scheduled to open this fall, the Kunstmuseum’s contribution, the exhibition “Archaeology of Salvation “,will examine the image of Christ that informed the faith of Erasmus and his society and explore its transformations. 

The point of departure for the selection is Erasmus’s deep-seated wariness of visual representation; as a scholar and former canon, he took a fairly dim view of the role of pictures in religious practice. Original works of art (complemented by reproductions) will help the viewer grasp the reasons behind this skepticism by exemplifying the status quo that came under criticism from the Humanists and Reformers. 

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Hans Springinklee (1490-1540), Christ as Man of Sorrows, ca 1514. Pen in black brush in Weiss on dark brown prepared paperSheet 196 x 155 mm. Kunstmuseum Basel Kupferstichkabinett- CIBA anniversary gift 1959- 1959. Kunstmuseum Basel. Photo : Martin P. Bühler.

La richesse et la diversité de la collection de Bâle, dont proviennent la plupart des œuvres exposées, permettent de saisir le contexte de l’époque sous l’angle de l’histoire de l’Église et de la piété. Des pièces témoignant du sentiment de piété seront exceptionnellement présentées au public : le Kunstmuseum possède ainsi l’une des plus anciennes représentations de l’apparition du Christ au berger Hermann Leicht. Le pèlerinage des quatorze saints auxiliateurs (Vierzehnheiligen) à Bad Staffelstein, en Franconie, et la célèbre basilique de style rococo érigée par Balthasar Neumann sont consacrés à cet événement miraculeux. Le Kunstmuseum Basel n’ayant en sa possession ni de tableau de la Sainte Parenté (l’ensemble de la famille du Christ selon les manuscrits apocryphes), ni de Vera Icon représentant le visage du rédempteur – tel qu’il s’était miraculeusement imprimé sur le voile de Véronique –, plusieurs somptueux prêts d’œuvres appartenant à des particuliers et à des musées en Allemagne et aux Pays-Bas permettront de pallier ces manques. 

The rich and diverse holdings of the collection in Basel, from which the majority of exhibits are drawn, allow us to sketch the ecclesiastical history as well as the forms of religious sentiment that constitute the context for Erasmus’s intervention. Rarely-seen pieces from the Kunstmuseum’s storage will move into the spotlight because they exemplarily illustrate remarkable aspects of contemporary religiosity. Among the museum’s treasures is one of the earliest depictions of the shepherd Hermann Leicht’s vision of Christ, which gave rise to the Fourteen Holy Helpers pilgrimage site near Bad Staffelstein in Franconia, now occupied by Balthasar Neumann’s famous Rococo church. Several loans from private collections and museums in Germany and the Netherlands will help close the inevitable gaps: for instance, the Kunstmuseum does not have a painting of the Holy Kinship, the extended family of Jesus, nor a Vera Icon, the image of the Savior’s face miraculously imprinted upon a piece of cloth, as in the Veil of Veronica; both themes will be represented by fine examples. 

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Master of Basler Christopher (active 2nd half 16th century.), St. Christophorus113.2 x 87.8 cm. Kunstmuseum Basel. Photo : Martin P. Bühler.

L’exposition proposera également de se pencher sur les circonstances de la réalisation du Christ mort au tombeau de Hans Holbein le Jeune. Pièce maîtresse de l’exposition, ce tableau est le résultat d’une quête passionnée pour atteindre un degré élevé d’authenticité à l’aide de méthodes s’apparentant – comme le suggère le titre de l’exposition - à celles de l’archéologie, même si celle-ci ne – qui ne s’établira comme discipline scientifique que plus tard.

Last but not least, the exhibition will shed light on the circumstances surrounding the genesis of its most prominent exhibit: Hans Holbein the Younger’s Dead Christ in the Tomb. The singular painting proves to be the fruit of a tenacious struggle for the greatest possible authenticity, anticipating the methods of archaeology, which, as a scholarly discipline, did not emerge until much later. It is to these novel insights that the exhibition’s title alludes.

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Hans Herbst (er) (1470–1552), Hans Holbein the Younger (1497/1498–1543)- Cooperation (?) / collaboration (?), Flagellation of ChristMixed media on canvas, 138 x 115 cm. Kunstmuseum Basel Amerbach Kabinett 1662, Kunstmuseum Basel. Photo : Martin P. Bühler.

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Southern Germany (or Switzerland?) - 1500, Mary and Christ as Salvator Mundi (front side), Arms paintings in a gray-green grisaille (back). Oil on wood, 20.1 x 13.7 cm (left panel) | 19.9 x 13.6 cm (right panel). Kunstmuseum Basel gift of Mayor Felix Sarasin 1849, Kunstmuseum Basel. Photo : Martin P. Bühler.

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Installation view "Archaeology of salvation. The image of Christ in the 15th and 16th centuries ". 

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Installation view "Archaeology of salvation. The image of Christ in the 15th and 16th centuries ".

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Installation view "Archaeology of salvation. The image of Christ in the 15th and 16th centuries ".

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Installation view "Archaeology of salvation. The image of Christ in the 15th and 16th centuries ".

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Installation view "Archaeology of salvation. The image of Christ in the 15th and 16th centuries ".