Canalblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Publicité
Alain.R.Truong
Alain.R.Truong
Publicité
Visiteurs
Depuis la création 50 899 895
Archives
Newsletter
Alain.R.Truong
11 mars 2017

Julian Schnabel, 'Shiva Paintings' @ Galerie Templon, 11 mars - 13 mai, 2017

1

 Julian Schnabel, Eddie Stern (Shiva), 2008. Technique mixte, 160 x 119 cm, 63 x 46 7/8 in© Julian Schnabel.

PARIS - Après avoir exposé Julian Schnabel en 1980 puis en 1983 et 1995 à Paris, la Galerie Templon présentera au printemps 2017 une série inédite en France du peintre américain, Shiva Paintings.

Autour de la figure du dieu hindou Shiva, Julian Schnabel développe une conversation entre la culture occidentale et les traditions de l’Orient. En appliquant ses mots, gestes et formes abstraites, à l’huile et à la résine, sur des images préexistantes de Shiva imprimées sur polyester, Julian Schnabel se confronte à un "palimpseste de la représentation" en intervenant a posteriori sur une imagerie déjà créée et connue.

Placé à l’arrière plan, la peinture photographiée de Shiva semble pourtant remonter comme un sujet de premier plan, par la force des interventions de l’artiste : à l’image du Dieu, à la fois dissimulateur et révélateur, la peinture qui le recouvre agit comme une force de révélation. Julian Schnabel se rapproche de la vision hindouiste de la destruction ayant pour but la création d’un monde nouveau.

Dans un jeu d’hybridations techniques et de synthèse entre abstraction moderne et tradition orientale, Julian Schnabel soulève la question du renouveau de la culture occidentale. Et sous-entend que "pour que la peinture l’emporte", le peintre a besoin de tout : de l’ancestral et du moderne, de l’Orient et de l’Occident.

2

  Julian Schnabel, Untitled (BEZ), 2011. Technique mixte, 160 x 109 cm, 63 x 42 7/8 in. © Julian Schnabel.

Né à New York en 1951, Julian Schnabel vit entre New York et Montauk, Long Island, aux Etats-Unis. Peintre, sculpteur et réalisateur, il a constitué une œuvre  en constante évolution. Il se fait connaître dès la fin des années 1970 avec des peintures réalisées à partir de débris de vaisselle. Aux côtés de Jean-Michel Basquiat, Eric Fischl, David Salle, il participe au mouvement néo-expressionniste qui prône le retour à une figuration alliant violence et émotion. Adepte des formats monumentaux, Julian Schnabel a exploré de très nombreux styles, matériaux et techniques (plâtre, assiettes, bâches de camion, voiles, portes). En 1996, il réalise son premier film, Basquiat. Suivront Avant la nuit (2000), Le Scaphandre et le Papillon (2007) et Miral (2010).

Aujourd’hui, l’influence de son travail sur une nouvelle génération d’artistes américains est soulignée, et son parcours fait l’objet d’un réexamen critique.

Julian Schnabel a eu sa première exposition française à Paris à la Galerie Templon en 1980. Il a depuis largement exposé à travers le monde, notamment au Stedelijk Museum (Amsterdam, 1982), Tate Gallery (Londres, 1982), Kunsthalle Düsseldorf (1987), Centre Pompidou (Paris, 1987), Whitney Museum of Modern Art (NYC, 1987), San Francisco Museum of Art (1987), Palais des Beaux-Arts (Bruxelles, 1989), Museo Reina Sofia (Madrid, 2004), Museo Correr (Venise, 2011), Museu de Arte de Sao Paulo (2014), Aspen Art Museum (2016).

Ses œuvres font partie des plus grandes collections internationales dont celles du MOMA (NYC), Whitney Museum of American Art, Met (NYC), Moca (LA), Tate (Londres), Centre Pompidou (Paris). 

3

Julian Schnabel, Untitled (Chinese), 2011. Technique mixte, 229 x 203 cm, 90 1/8 x 79 7/8 in © Julian Schnabel.

PARIS.- Following on from exhibitions of Julian Schnabel’s work in 1980, 1983 and 1995 in Paris, in spring 2017 Galerie Templon will be presenting a series of work by the American painter previously unseen in France: Shiva Paintings. 

Julian Schnabel uses the figure of the Hindu god, Shiva, to build a dialogue between Western culture and Eastern traditions. By applying his words, gestures and abstract forms in oil and resin to pre-existing images of Shiva printed on polyester, Julian Schnabel is embarking on a ‘representational palimpsest'1 with an a posteriori modification of existing and well-known imagery. 

The photographed painting of Shiva is placed in the background, yet seems to emerge as a subject in the foreground thanks to the powerful effect of the artist’s actions: in the image of the god, both dissembling and enlightening, the painting that covers him serves as a force for revelation. Julian Schnabel adopts an approach similar to the Hindu vision of destruction as a principle serving to create a new world. 

In an interplay of hybridisation techniques and synthesis between modern abstraction and Eastern tradition, Julian Schnabel raises the question of the revitalization of Western culture. And infers that 'in order for painting to prevail’2, the artist needs to draw on every source: from the ancestral to the modern, from both the East and the West. 

Born in New York in 1951, Julian Schnabel divides his time between New York and Montauk, Long Island, in the USA. His work as a painter, sculptor and director is constantly evolving. He first gained recognition in the late 1970s with his broken crockery paintings. Alongside JM Basquiat, Eric Fischl and Davis Salle, he was a member of the neo-expressionist movement which advocated a return to figurative art combining violence and emotion. A master of monumental formats, Julian Schnabel has explored a vast array of styles, materials and techniques (plaster, plates, lorry tarpaulins, sails and doors). He directed his first film in 1996, Basquiat, followed by Before Night Falls (2000), The Diving Bell and the Butterfly (2007) and Miral (2010). 
The influence his work has on a new generation of American artists is increasingly evident, and his artistic journey is the subject of a critical re-examination. 

Julian Schnabel first exhibited his work in France at Galerie Templon in Paris in 1980. His work has been exhibited throughout the world, including at the Stedelijk Museum (Amsterdam, 1982), Tate Gallery (London, 1982), Kunsthalle Düsseldorf (1987), Centre Pompidou (Paris, 1987), Whitney Museum of Modern Art (NYC, 1987), San Francisco Museum of Art (1987), Palais des Beaux-Arts (Brussels,1989), Museo Reina Sofia (Madrid, 2004), Museo Correr (Venice, 2011), Museu de Arte de Sao Paulo (2014) and Aspen Art Museum (2016). 

His work also features in the most prestigious international collections, including at the MOMA (NYC), Whitney Museum of American Art, Met (NYC), Moca (LA), Tate (London) and Mnam-Centre Pompidou (Paris). 

[1] Donatien Grau, Julian Schnabel, 2014, Guy Pieters Gallery 
[2] Idem

4

Julian Schnabel, Untitled (BEZ), 2008. Technique mixte, 208 x 149 cm, 81 7/8 x 58 5/8 in. © Julian Schnabel.

Publicité
Publicité
Commentaires
Publicité