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AIX-EN-PROVENCE.- From 24 June to 24 September 2017, the Musée Granet invites you to discover, through nearly one hundred masterworks of modern and contemporary art, the history of the Galerie Jeanne Bucher Jaeger, whose acquisitions have been driven by a sense of adventure and a love of art since 1925. 

Jeanne Bucher opened her gallery in 1925 to present works by Cubist, surrealist, primitivist and pre-war abstract artists. 

The avant-garde artists shown by the Galerie Jeanne Bucher were never limited to a single movement and included Cubist, surrealist, primitivist and pre-war abstract painters. 

Originally from Alsace, Jeanne Bucher (Guebwiller, 1872 - Paris, 1946) arrived in Paris in 1922 from Switzerland, where she lived during the First World War. In 1924, Bucher, who spoke three languages, took over the management of a foreign-language bookshop at 2 rue du Cherche-Midi, above Pierre Chareau’s Boutique, which rapidly became a regular haunt for artists. In 1925, Bucher began to display works by artists from a range of backgrounds. She formed close friendships with many of these artists, including Jean Lurçat, who served as her mentor. Among the paintings hung from the gallery’s small picture rails were works by Pablo Picasso, Georges Braque, Juan Gris, André Masson, Chaïm Jacob Lipchitz, Louis Marcoussis, Max Ernst (and his Natural History), Giorgio de Chirico, André Bauchant, Hans Arp and Piet Mondrian. 

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Jeanne Bucher - Photo Bonney © Galerie Jeanne Bucher

En 1925, Jeanne Bucher crée la galerie et expose les cubistes, surréalistes, naïfs et abstraits d’avant-guerre

Dès son origine, la Galerie Jeanne Bucher se situe dans un climat d’avant-garde, ne se limitant pas à une tendance exclusive, et expose des artistes cubistes, surréalistes, naïfs et abstraits d’avant-guerre. 

Alsacienne d’origine, Jeanne Bucher (Guebwiller, 1872 - Paris, 1946) arrive en 1922 à Paris depuis la Suisse où elle s’était réfugiée durant la première guerre mondiale. Trilingue, elle tient en 1924 une bibliothèque de livres étrangers au 3 rue du Cherche-Midi, au-dessus de  la Boutique  de Pierre Chareau qui devient rapidement un lieu de rencontres. L’établissement se transforme en 1925 en un lieu d’expositions pour des artistes d’origines diverses avec qui Jeanne Bucher noue des amitiés profondes, parmi lesquels Jean Lurçat qui lui servit de guide. Apparaissent alors sur les petites cimaises des œuvres de Pablo Picasso, Georges Braque, Juan Gris, André Masson, Chaïm Jacob Lipchitz, Louis Marcoussis, Max Ernst et son Histoire Naturelle, Giorgio de Chirico, André Bauchant, Hans Arp et Piet Mondrian.

A gallery recognised for promoting and championing the most innovative artists 
Widely acclaimed, these presentations allowed Jeanne Bucher to open her own gallery in March 1929, at 5 rue du Cherche-Midi, where she showed works by Massimo Campigli, Alberto Giacometti, Joaquin Torres Garcia, Henri Laurens, Maria Helena Vieira da Silva, Arpad Szenes and Francis Picabia. 

From 1935 to the start of the Second World War, with the support of Marie Cuttoli, Bucher managed a space at 9ter boulevard du Montparnasse, where she presented work by a range of painters, now among the greatest names in modern art: Vassily Kandinsky, Raoul Dufy, Fernand Léger, Man Ray, Lucio Fontana, Yves Tanguy, Otto Freundlich, Willi Baumeister, Jean and Sophie Taeuber Arp, Etienne Hajdu and Arpad Szenes. 

During the war, Jeanne Bucher, highly active as a gallery owner and a fearless protector and promotor of the most innovative artists, also supported Joan Miro, Dora Maar and Vera Pagava, Hans Reichel and new abstract artists André Lanskoy and Nicolas de Staël. She also continued her considerable work as an art publisher, mostly with Georges Hugnet, and brought back works by American artists Mark Tobey and Robert Motherwell from a visit to the USA in 1946, which she planned to show in Paris. Her death in November the same year prevented her from putting her plans into practice. 

Une galerie reconnue pour promouvoir et protéger les artistes les plus novateurs

Ces présentations unanimement reconnues permettent à Jeanne Bucher d’ouvrir sa propre galerie en mars 1929, au 5 rue du Cherche-Midi, où elle présente Massimo Campigli, Alberto Giacometti, Joaquin Torres Garcia, Henri Laurens, Maria Helena Vieira da Silva, Arpad Szenes etFrancis Picabia. 

De 1935 jusqu’au début de la seconde guerre mondiale, avec l’appui de Marie Cuttoli, Jeanne Bucher ouvre un espace au 9ter boulevard du Montparnasse, où elle expose ceux qui sont aujourd’hui les grands noms de l’art moderne : Vassily Kandinsky, Raoul Dufy, Fernand Léger, Man Ray, Lucio Fontana, Yves Tanguy, Otto Freundlich, Willi Baumeister, Jean et Sophie Taeuber Arp, Etienne Hajdu et Arpad Szenes.  

Durant la guerre, Jeanne Bucher, galeriste engagée et reconnue pour sa témérité à protéger et promouvoir les artistes les plus novateurs, soutient aussi Joan Miro, Dora Maar et Vera Pagava, Hans Reichel et les nouveaux courants de l’abstraction, André Lanskoy et Nicolas de Staël. Elle poursuit son important travail d’éditeur d’art, principalement avec Georges Hugnet, et ramène en 1946 des États-Unis des œuvres d’artistes américains comme Mark Tobey et Robert Motherwell, qu’elle comptait présenter au public parisien avant que la mort ne l’emporte en novembre de cette même année.

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Alberto Giacometti, Sans titre (Tête), 1926 – 2016, EA/IV/IV, 43,9 x 18 x 15,2 cm, Collection particulière. Courtesy Galerie Jeanne Bucher Jaeger, Paris © Succession Alberto Giacometti © ADAGP, Paris 2017 Photo : J-L. Losi

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Hans Reichel, Roetl fisch im moos (poisson rouge dans la mousse), 1927. Huile sur carton marouflé sur carton, 22 x 31 cm © Reichel. Courtesy Galerie Jeanne Bucher Jaeger, Paris

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Vassily Kandinsky, Communauté, 1942. Huile sur carton, 50 x 50 cm. Courtesy Galerie Jeanne Bucher Jaeger, Paris © ADAGP, Paris 2017 Photo : J-L. Losi

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Robert Motherwell, Sans titre, 1944. Encres de couleurs sur papier, 40 x 51,5 cm © Robert Motherwell. Courtesy Galerie Jeanne Bucher Jaeger, Paris © ADAGP, Paris 2017

In 1947, Jean-François Jaeger took over the gallery and continued to present artists from outside France. 

Jeanne Bucher’s great nephew, JeanFrançois Jaeger, took over the management of the gallery in 1947 and continued to run it along the same artistic lines as Bucher. He presented post-war abstract works from Europe and the United States and the new figurative and realist painters of the 1970s. He continued Bucher’s work by promoting artists such as Hans Reichel, Vieira da Silva, Arpad Szenes, Etienne Hajdu, Jean Lurçat and Nicolas de Staël. 

In the 1950s, he presented Roger Bissière, Jean Bertholle, young artists Fermin Aguayo, Wilfrid Moser and Louis Nallard and, for the first time in Europe, the works of Mark Tobey and Louise Nevelson. From 1960, he organised ambitious indigenous art exhibitions with the ethnologist Marcel Evrard and abstract artists Jean Dubuffet, Asger Jorn and Miodrag Dado including the narrative figuration works of Gérard Fromanger, the naturalism of Paul Rebeyrolle and the concrete basalt sculptures of Aix-based Jean Amado. 

The gallery continued to provide a showcase for major international artists, such as the Japanese painter Kunihiko Moriguchi, the young Chinese artist Yang Jiechang and the Taoist master Chen, and public art with sculptures Gérard Singer, Dani Karavan, and Jean-Paul Philippe. 

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Jean-François Jaeger, 2011 - Photo D.R

À partir de 1947, Jean-François Jaeger prend la direction de la galerie et affirme sa dimension internationale

Ces orientations artistiques se poursuivent en 1947 grâce au petit neveu de Jeanne Bucher, Jean-François Jaeger, qui assume la direction de la galerie dès 1947. Il expose les abstraits d’Europe et des Etats-Unis d’après-guerre, mais aussi les nouveaux Peintres Figuratifs et Réalistes des années 70. Et s’inscrit dans la continuité de Jeanne Bucher en assurant la promotion d’artistes tels que Hans Reichel, Vieira da Silva, Arpad Szenes, Etienne Hajdu, Jean Lurçat et Nicolas de Staël. 

Dans les années 1950, il présente Roger Bissière, Jean Bertholle, les jeunes Fermin Aguayo, Wilfrid Moser, Louis Nallard ainsi que Mark Tobey et Louise Nevelson, tous deux exposés pour la première fois en Europe. Le nouvel espace du 53 rue de Seine, à partir de 1960, permet des expositions d’envergure d’arts premiers montées avec Marcel Evrard mais également des Abstraits Jean Dubuffet, Asger Jorn et Miodrag Dado tout autant que la Figuration narrative de Gérard Fromanger, le Naturalisme de Paul Rebeyrolle ainsi que les sculptures en béton de basalte de Jean Amado.

L’ouverture à de grands artistes asiatiques tels que le japonais Kunihiko Moriguchi, le jeune chinois Yang Jiechang, le Maître taoïste Chen mais aussi à l’art public avec des sculpteurs tels que Gérard Singer, Dani Karavan, Jean-Paul Philippe  ou Mark di Suvero confirme la reconnaissance internationale de la Galerie.

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Maria Helena Vieira Da Silva, Intérieur Nègre, 1950. Huile sur toile, 46 x 65 cm. Courtesy Galerie Jeanne Bucher Jaeger, Paris © ADAGP, Paris 2017 Photo : Faujour

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Jean Dubuffet, Terre Orange aux Trois Hommes, mai 1953. Huile sur isorel, 114 x 146 cm © Dubuffet. Courtesy Galerie Jeanne Bucher Jaeger, Paris © ADAGP, Paris 2017 Photo : J-L. Losi

 

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Nicolas de Staël, Paysage de Sicile, 1954. Huile sur toile, 89 x 130 cm © Nicolas de Staël. Collection particulière, Paris © ADAGP, Paris 2017

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Nicolas de Staël, Atelier fond orangé, 1955. Huile sur toile, 195 x 114 cm, Collection particulière. © ADAGP, Paris 2017 Photo : Adam Rzepka

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Fermín Aguayo, Infante Margarita en rose, 1960-61. Huile sur toile, 195 x 130 cm © Aguayo. Courtesy Galerie Jeanne Bucher Jaeger, Paris Photo : J-L. Losi

2000s: Véronique Jaeger, heir to a passion for art 
Véronique Jaeger, the great-granddaughter of Jeanne Bucher and daughter of JeanFrançois Jaeger, took over the gallery on rue de Seine in the early 2000s. Véronique Jaeger initiated a series of major solo exhibitions of artists shown by the gallery in the past - Vieira da Silva, Arpad Szenes, Roger Bissière and Jean Dubuffet - and rediscovered artists Hans Reichel, Antonio Segui, Dani Karavan and Vera Pagava. She also manages the gallery’s archives and promotes new artists to keep the gallery’s spirit of discovery and adventure alive. 

In addition to the gallery on rue de Seine, she opened a spacious double exhibition area in the Marais in 2008 to present new living artists including Michael Biberstein, Miguel Branco, Dani Karavan (mentioned above), Rui Moreira, Susumu Shingu, Fabienne Verdier, Paul Wallach, Evi Keller, Yang Jiechang, Hanns Schimansky and Zarina Hashmi alongside the gallery’s established artists. 

In 2015, the gallery celebrated its 90th anniversary and the work of Jeanne Bucher Jaeger with exhibitions in its spaces on both banks of the Seine.

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Véronique Jaeger, 2017

Année 2000 : Véronique Jaeger et la passion de l'art en héritage

La direction de la galerie s'établit rue de Seine au début des années 2000 avec Véronique Jaeger, arrière petite-fille de Jeanne Bucher et fille de Jean-François Jaeger. Véronique Jaeger est à l’initiative d’un cycle important d’expositions monographiques d’artistes liés depuis toujours à la galerie Vieira da Silva, Arpad Szenes, Roger Bissière, Jean Dubuffet, ou à redécouvrir Hans Reichel, Antonio Segui, Dani Karavan, Vera Pagava.  Elle se consacre également à l’organisation des archives de la galerie tout en assurant la promotion de nouveaux artistes, perpétuant ainsi l’esprit de découverte et d’aventure de la galerie. 

En sus de l’espace rive gauche de la rue de Seine, elle déploie en 2008 un vaste double espace dans le Marais qui lui permet de présenter de nouveaux artistes vivants internationaux parmi lesquels Michael Biberstein, Miguel Branco, Dani Karavan (déjà cité au-dessus), Rui Moreira, Susumu Shingu, Fabienne Verdier, Paul Wallach, Evi Keller, Yang Jiechang, Hanns Schimansky et Zarina Hashmi tout autant que les figures historiques de la galerie. 

 

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Jean Dubuffet, Personnage pour Washington Parade, 1973-2008. Époxy peint au polyuréthane, 210 x 143 x 69 cm CR XXVIII, p.17, ill.4 © Dubuffet. Courtesy Galerie Jeanne Bucher Jaeger, Paris © ADAGP, Paris 2017 Photo : J-L. Losi

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Miguel Branco, Untitled, 2010. Bronze peint, 76 x 107 x 41 cm - Ed. 2/3 © Branco. Courtesy Galerie Jeanne Bucher Jaeger, Paris © ADAGP, Paris 2017 Photo : J-L. Losi

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Fabienne Verdier, L’Un. Peinture Automne-Hiver, 2010. Pigments et encre sur toile, 180 x 365 cm © Fabienne Verdier. Courtesy Galerie Jeanne Bucher Jaeger, Paris © ADAGP, Paris 2017