07 février 2021

YANN FERRANDIN at BRAFA 2021

Noh mask, Japan, middle-end Edo period, 18th-19th century. Hinoki wood (Japanese Cypres), gesso, pigments, laquer on the back side, H 21.1 cm. YANN FERRANDIN at BRAFA 2021. Picture by Hughes Dubois, Paris-Brussels. FUKAI, used to play a middle-aged graceful woman. Shrine mask, possibly Yamamba, Japan, end of Muromachi period or Azuchi-Momoyama period, circa 16th century. Carved wood, black and red pigments covering the face in two successive layers, metal, H 22 cm. YANN FERRANDIN at BRAFA 2021. Picture by Hughes Dubois,... [Lire la suite]
Posté par Alain Truong à 11:19 - - Commentaires [0] - Permalien [#]
Tags : , ,

06 février 2021

The art of the kimono is explored in two new exhibitions at Worcester Art Museum

Keisai Eisen (1790–1848), Modern Figures on a Snowy Day, early to mid-1820s, from the series The Four Seasons, Publisher: Sanoya Kihei, color woodblock print with graduated colors (bokashi) and blind-printing (karazuri), John Chandler Bancroft Collection, 1901.146. WORCESTER, MASS.- This winter, the Worcester Art Museum will present The Kimono in Print: 300 Years of Japanese Design, the first show devoted to examining the kimono as a major source of inspiration and experimentation in Japanese print culture,... [Lire la suite]
05 janvier 2021

A Kakiemon porcelain octagonal bowl, Edo period, 17th century

Lot 142. A Kakiemon porcelain octagonal bowl,  Edo period, 17th century; 24 cm. (9 1/2 in.) wide, 10in wide. Estimate: 5,000 - 8,000 GBP. Photo Sotheby's. the deep bowl with wide rim and upturned edge, decorated in iron red, green, yellow, blue and black enamels, the central roundel with ho-o birds, bordered by roundels of coiled dragons interspersed among plum blossom, the exterior with further ho-o birds among plum blossom and bamboo among rockwork.  Property of... [Lire la suite]
Posté par Alain Truong à 17:20 - - Commentaires [0] - Permalien [#]
Tags : , , ,
03 janvier 2021

An Imari ewer with silver mount, Edo period, late 17th - early 18th century

Lot 57. An Imari ewer with silver mount, Edo period, late 17th-early 18th century; 5½ in.; 14cm. high. Estimate: 800 - 1,200 GBP. Lot sold: 1,386 GBP. Photo Sotheby's. the rectangular flask with applied handle and spout in the form of a dragon, the slightly domed shoulder with ring neck and applied silver mount, decorated in iron red, green, black and aubergine enamels and gilt, with panels of peony, bamboo and cherry blossom. Property of a descendant of William Beckford & The Dukes of Hamilton. ... [Lire la suite]
28 octobre 2020

Les secrets de beauté se dévoilent à l'exposition de la Maison de la Culture du Japon

PARIS- Cette exposition inédite, réunissant près de 150 estampes* et 60 objets (miroirs, peignes, épingles à cheveux, perruques…), est une plongée dans l’intimité et les rituels de beauté des femmes de l’époque Edo (1603-1868). Elle permet de découvrir à travers quatre sections thématiques l’évolution du maquillage et de la coiffure qui répondait au respect de règles sociales strictes et à la recherche de l’élégance.  Blanc, noir, rouge : le maquillage de l’époque Edo se compose principalement de ces trois couleurs.... [Lire la suite]
08 octobre 2020

"Voyage sur la route du Kisokaidō. De Hiroshige à Kuniyoshi" au musée Cernuschi

Voyage sur la route du Kisokaidō. De Hiroshige à Kuniyoshi sera la première exposition proposée par le musée Cernuschi après sa réouverture à l'issue d'un chantier de rénovation de 9 mois. Elle rassemblera un ensemble de près de cent cinquante estampes japonaises exceptionnelles, dont certaines seront dévoilées au public pour la première fois. L’exposition permettra de parcourir en images l’une des routes les plus mythiques du Japon : le Kisokaidō, qui était une des cinq voies du réseau routier... [Lire la suite]
Posté par Alain Truong à 18:47 - - Commentaires [0] - Permalien [#]
Tags : , ,

15 juillet 2020

Exposition "Fuji, pays de neige" au musée Guimet

Le Fuji bleu, Série des Trente-six vues du mont Fuji, Katsushika Hokusai (1760-1849) © RMN-Grand Palais (MNAAG, Paris) / Thierry Ollivier. La rare sélection d’estampes « Fuji, pays de neige », que le Musée national des arts asiatiques – Guimet présente à l’occasion de sa réouverture après le confinement sanitaire, met en avant le célèbre mont Fuji, ce volcan au cône parfait qui, culminant à 3776 mètres, forme le point le plus élevé de Honshu, l’île principale de l’archipel japonais. Le MNAAG propose ainsi de dévoiler... [Lire la suite]
14 juillet 2020

TAI Modern exhibits Japanese Bamboo Art at Santa Fe Art Week

SANTA FE, NM.- In connection with the 2nd Annual Santa Fe Art Week, TAI Modern presents Japanese Bamboo Art, a group exhibition featuring a diverse selection of recently acquired works, both historic and contemporary, of Japanese bamboo art. The fifteen artists in this show include members of historic family lineages and contemporary masters such as Yamaguchi Ryuun, Honma Hideaki, and National Living Treasure of Japan, Fujinuma Noboru.TAI Modern is the world’s leading dealer of contemporary Japanese bamboo art. For... [Lire la suite]
30 mai 2020

A lacquer smith work table or rectangular board, Tsubame Tori Ban, Japan, Showa period (1926-1989)

      Lot 5082. A lacquer smith work table or rectangular board, Tsubame Tori Ban, Japan, Showa period (1926-1989); 2.9 by 55.7 by 38.8 cm, 1 1/8  by 22 by 12 1/3  in. Estimate 30,000 — 40,000 HKD. Sold for 60,000 HKD (7,099 EUR). Courtesy Sotheby's. with canted corners, the top of the panel with dense and abstract splashes of red lacquer over black extending over the sides to the edges of the reverse, the reverse with a superb marblelised ground of... [Lire la suite]
30 mai 2020

A lacquer smith's low table, urushi goshi joban, Japan, Showa period (1926-1989)

Lot 5106. A lacquer smith's low table, urushi goshi joban, Japan, Showa period (1926-1989); 17.2 by 88 by 40.7 cm, 6 3/4  by 34 5/8  by 16 in. Estimate 35,000 — 45,000 HKD. Sold for 62,500 HKD (7,395 EUR). Courtesy Sotheby's. the rectangular panel supported on two vertical recessed panels further resting on four short feet, the marblelised top of the table with an irregular residue of built-up layers of black and red lacquer extending down the sides. Note: The... [Lire la suite]