Jules Olitski, Without Trembling-One, 1974 acrylique sur toile 172,7 x 150 cm 68 x 59 in

Jules Olitski, Without Trembling-One, 1974, acrylique sur toile, 172,7 x 150 cm, 68 x 59 inCourtesy Galerie Daniel Templon, Paris, © Jules Olitski

PARIS.- La Galerie Templon présente un ensemble exceptionnel de toiles des années 70 par le maître du Color Field Painting Jules Olitski (1922-2007).

Les années 1970 représentent une période d'intense inventivité pour l'artiste. Jules Olitski, qui a mis au point le processus de pulvérisation du pigment sur la toile à l’aide d’un pistolet, y associe désormais de nouvelles techniques : la couleur est étalée au chiffon, au racloir, appliquée au rouleau, structurant la surface.

Jules Olitski, Radical Love-Thirty, 1972

Jules Olitski, Radical Love-Thirty, 1972, acrylique sur toile, 180,3 x 259 cm, 71 x 102 in. Courtesy Galerie Daniel Templon, Paris, © Jules Olitski

Les œuvres éthérées deviennent de plus en plus matérielles, avec des effets de texture dûs aux traces des outils ou à la peinture même, que les nouvelles versions acryliques rendent tour à tour mat ou luisante, élastique ou adhérente. Ombre et lumière jouent sur les incidents de la surfacemonochrome. 

Né en 1922 en Russie soviétique, Jules Olitski a émigré aux Etats Unis dès son plus jeune âge et étudié à la New York University. Il est une des figures essentielles du Color Field Painting défendu par le critique américain Clement Greenberg, dont Barnett Newman, Mark Rothko, Clyfford Still sont parmi les pionniers. Jules Olitski, Kenneth Noland, Morris Louis constituent la seconde génération, resserrée autour d’une « peinture auto-critique », centrée sur ses attributs propres (Ann Hindry). 

Jules Olitski, Other Flesh-One, 1972

Jules Olitski, Other Flesh-One, 1972, acrylique sur toile, 254 x 172,5 cm, 100 x 68 inCourtesy Galerie Daniel Templon, Paris, © Jules Olitski

 

Jules Olitksi a représenté les Etats –Unis à la Biennale de Venise en 1966, et a été le premier artiste vivant à exposer au Metropolitan Museum en 1969. Peu connue en France malgré trois expositions à la Galerie Templon dès les années 80, l’œuvre de l’artiste a été montrée dans les grandes institutions : San Francisco Museum of Art, 1967, Whitney Museum of American Art, 1971, Portland Museum of Art, 1998, Smithsonian American Art Museum, 2008. Elle est représentée dans les principales collections muséales comme celle du Museum of Modern Art et du Met Museum (New York), de la National Gallery of Art, (Washington), de la Tate Moderne (Londres).

La Galerie Templon publie à l’occasion de l’exposition un catalogue bilingue français-anglais, avec un texte de l’historienne et critique d’art Ann Hindry.

Jules Olitski, Paintings from the Seventies, 18 avril - 30 mai. Galerie Daniel Templon Paris - 30 rue Beaubourg

Jules Olitski, first front, 1972

Jules Olitski, first front, 1972,  acrylique sur toile,  203,2 x 157,5 cm,  80 x 62 in. Courtesy Galerie Daniel Templon, Paris, © Jules Olitski

PARIS.- Galerie Templon presents an outstanding collection of paintings from the 1970s by Jules Olitski (1922-2007), the master of Color Field Painting. 

The artist experienced a period of intense creativity during the 1970s. Olitski, who had already perfected a spray-painting technique for laying colour onto his canvases, then went on to combine this with new techniques: colours were spread with a cloth or scraper, laid on with a roller to create thickly structured surfaces.

Jules Olitski, Yakusa - Four, 1972

Jules Olitski, Yakusa - Four, 1972, acrylique sur toile, 140 x 99 cm, 55 x 39 inCourtesy Galerie Daniel Templon, Paris, © Jules Olitski

His ethereal works became increasingly material, offering textural effects left by the tools he used or inherent in the paint itself, with the new acrylics offering choices of matte or gloss, elastic or adhesive. Shadow and light play together across the grooves and textures of the monochrome surfaces. 

Born in 1922 in Soviet Russia, Olitski emigrated to the USA in infancy and went on to study at New York University. He is one of Color Field Painting’s key figures as defined by US critic Clement Greenberg, whose pioneers include Barnett Newman, Mark Rothko and Clyfford Still; the second generation comprised Jules Olitski, Kenneth Noland and Morris Louis, practitioners of a ‘self-critical painting’ centred on its own specific attributes (Ann Hindry). 

Jules Olitski, Jezreel-Five, 1974

Jules Olitski, Jezreel-Five, 1974, acrylique sur toile, 144,8 x 243,8 cm, 57 x 96 inCourtesy Galerie Daniel Templon, Paris, © Jules Olitski

 

Jules Olitski represented the USA at the 1966 Venice Biennale and in 1969 became the first living artist to have work shown at the Metropolitan Museum. His work, little-known in France despite being the subject of three exhibitions at Galerie Templon during the 1980s, has been shown at many leading institutions: San Francisco Museum of Art, 1967, Whitney Museum of American Art, 1971, Portland Museum of Art, 1998, and the Smithsonian American Art Museum, 2008. Olitski’s work are found in the collections of many leading museums, including the Museum of Modern Art, NYC, the Met Museum, NYC, the National Gallery of Art, Washington and the Tate Modern in London. 

A bilingual English-French catalogue will be published on the occasion of the show, with a foreword by Ann Hindry, art historian and art critic.

 

Jules Olitski, Jabbok Wall-Three, 1974

Jules Olitski, Jabbok Wall-Three, 1974 acrylique sur toile 99,1 x 45,7 cm 39 x 18 inCourtesy Galerie Daniel Templon, Paris, © Jules Olitski

Jules Olitski, First Love-Thirteen, 1972

Jules Olitski, First Love-Thirteen, 1972, acrylique sur toile, 163,8 x 66 cm, 64 1/2 x 26 inCourtesy Galerie Daniel Templon, Paris, © Jules Olitski

Jules Olitski, Camililus Banished-Two, 1974

Jules Olitski, Camililus Banished-Two, 1974  acrylique sur toile  198 x 89 cm  78 x 35 inCourtesy Galerie Daniel Templon, Paris, © Jules Olitski

Jules Olitski, Radical Love Twenty Six, 1972

Jules Olitski, Radical Love Twenty Six, 1972 acrylique sur toile 170,2 x 53,3 cm 67 x 21 inCourtesy Galerie Daniel Templon, Paris, © Jules Olitski