Canalblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Publicité
Alain.R.Truong
Alain.R.Truong
Publicité
Visiteurs
Depuis la création 50 902 733
Archives
Newsletter
Alain.R.Truong
14 juin 2014

Gilbert & George Art Exhibition @ New National Museum Monaco - Villa Paloma

1a1bdad3d93529458264a97feef53bf4

Gilbert & George - DEAD HEAD, 1989 - 24 photos teintes à la main dans des cadres en métal - 226x508 cm en tout. Collection Privée © Gilbert & George

MONTE CARLO.- Le Nouveau Musée National de Monaco présente une exposition majeure de l’œuvre de Gilbert & George. 46 œuvres historiques et plus récentes retraçant plus de 40 ans de création seront présentées dans un accrochage conçu par les artistes sur les trois étages de la Villa Paloma. 

Cette exposition d’œuvres de Gilbert & George issues d’une collection familiale basée à Monaco, s’inscrit dans un thème plusieurs fois abordé par le NMNM celui du paysage « construit », sujet d’analyses et d’interprétations d’une société en mutation. 

Grâce à cette sélection exceptionnelle, chaque spectateur pourra mesurer combien l’art de Gilbert & George se compose à la fois d’un univers personnel – intense, effrayant, solitaire, tendre, abject, joyeux, combatif, provocateur, dément, calme, contemplatif, vertigineux, passionné, moderne – et d’un point de vue sur le passé, le présent et le futur. 

Depuis leur rencontre à la St Martin’s School of Art de Londres en 1967, Gilbert & George ont vécu et travaillé ensemble comme une seule et unique entité artistique férocement indépendante, entièrement dévouée à la création de son art. Ils n’obéissent à aucune autre mode ou école, à aucun mouvement, et ne suivent ni doctrine, ni théorie ou style artistique.

Dès le début, Gilbert & George savaient qu’ils étaient à la recherche d’une forme d’art qui, pour eux, serait ancrée dans le monde réel – dans la rue, les clameurs, le trafic, les immeubles et les cœurs des inconnus : un « Art pour Tous ». Leur art serait multi-allusif et s’ouvrirait à tout le mystère, la passion, l’ennui et la volatilité de notre monde moderne. Leur sujet s’étendait littéralement à leurs pieds, dans les innombrables rues et artères où passent des millions de vies, dans le réseau de plus en plus dense de l’existence humaine. 

Ils célèbreraient le monde perdu de l’Empire Britannique et du Commonwealth, traquant ses fantômes dans les vieilles cartes postales, les monuments aux morts, les chansons de music-hall et l’architecture victorienne. Tout ce qui était rejeté ou proscrit par le dogme rigide de l’art contemporain tels qu’ils le percevaient, leur art l’embrasserait, avec tout ce qui avait été culturellement et esthétiquement abandonné, et tous ceux qui étaient réellement sans abri ou ignorés, exclus, tombés dans les oubliettes de la vie. 

Ainsi, pour Gilbert & George comme pour leurs ainés le poète T.S. Eliot et le romancier Charles Dickens, le sombre flot de l’océan humain londonien offre un sujet à la fois local et universel, brutalement réel mais sans cesse animé par des moments de révélation visionnaire. 

Gilbert & George Art Exhibition au NMNM-Villa Paloma est une occasion immanquable de voir Gilbert & George présenter cette collection unique de leur travail.

14aa9510fd9e7950247139e99898bd1c

Gilbert & George - All my life I give you nothing and still you ask for more, 1970 Fusain sur papier- Deux panneaux 193 x 75 cm chacun - l'’un signé. © Gilbert & George

21d8e34cd3f6f3d57d967e598715435b

Gilbert & George - PHOTO-PIECE(CHRISTMAS), 1971 - 7 photos en noir et blanc, montées sur carton, sous verre - 142 x 153 cm en tout - Collection Privée Collection Privée © Gilbert& George

44bd604039f335ef820d74b3e6abfa57

Gilbert & George - IN THE SHADOW OF THE GLASS, 1972 - 20 photos en noir et blanc montées sur carton, sous plexiglass - 125 x 94 cm. en tout - Collection Privée © Gilbert&George

2397d3b8c2bae0852f4dfa2949a2c499

Gilbert & George - A DRINKING SCULPTURE, 1974 - 20 photos en noir et blanc montées sur carton sous verre - 150 x 196 cm en tout - Collection Privée ©Gilbert&George

4001

Gilbert & George - RED MORNING DEATH, 1977 - 16 photos teintes à la main montées sur masonite dans des cadres en métal - 150 x 196 cm en tout - Collection Privée © Gilbert&George

4001_1

Gilbert & George - SPEAKING YOUTH, 1981 - 16 photos teintes à la main montées sur masonite dans des cadres en métal - 241 x 201 cm en tout - Collection Privée © Gilbert&George

4001_2

Gilbert & George - VICTORY, 1982 - 30 photos teintes à la main dans des cadres en métal - 302x301 cm en tout - Collection Privée © Gilbert&George

MONTECARLO.- The New National Museum in Monaco presents a major exhibition of the art of Gilbert & George. 46 historical and more recent pictures tracing more than 40 years of creation are shown in a presentation designed by the artists on the three floors of Villa Paloma. 

This unique exhibition of pictures by Gilbert & George all coming from the collection of a family based in Monaco falls into a theme repeatedly addressed by the NMNM, that of a « built » landscape, subject of analysis and interpretation for a society that constantly changes. 

From this exceptional selection each viewer will see how the art of Gilbert & George comprises both a world of its own – intense, frightening, lonely, loving, abject, joyous, struggling, defiant, crazed, still, contemplative, vertiginous, desiring, modern – and a view of the past, present and future world. 

Since first meeting at St Martin’s School of Art, London, in 1967, Gilbert & George have lived and worked together as one single and fiercely independent artist, dedicated solely to the creation of their art. They have no allegiance to any other trend, school, movement, doctrine, theory or style of art. 

Gilbert & George already knew that they were seeking for a form of art that was to them entirely rooted in the real world – in the streets and clamor and traffic and buildings and hearts of strangers: an ‘Art For All’. Their art would be multi- allusive – reaching out to all of the mystery and passion and boredom and volatility of our modern urban world. Their subject was literally at their feet – along countless streets, the thoroughfares of the passage of millions of lives, and dense with the yearly thickening tracery of human existence. 

They would celebrate the lost world of Imperial and Commonwealth Britain, chasing down its ghosts on old postcards and in war memorials, music hall songs and Victorian architecture. All that was rejected or outlawed by the rigid dogma of contemporary art as they perceived it: their art would embrace all that was culturally and aesthetically homeless, and all who were actually homeless or unheeded, cast out, fallen through the cracks of life. 

And so for Gilbert & George, like the poet T. S. Eliot and the novelist Charles Dickens before them, the dark swell of London’s ocean of humanity would offer a subject that was at once local and universal, brutally real yet ceaselessly animated by instances of visionary epiphany. 

Gilbert & George Art Exhibition at NMNM-Villa Paloma is an unmissable occasion to see Gilbert & George showing this unique collection of their art.

‘Art for all’ is the belief that underpins Gilbert & George’s art. Their trademark format is the large grid, a square or rectangular picture broken into sections that becomes a unified field of signs and images. 

Gilbert & George began working together in 1967 when they met at St Martins School of Art, and from the beginning, in their films and ‘living sculpture’ they appeared as figures in their own work. The artists believe that everything is potential subject matter for their work, and they have always addressed social issues, taboos and artistic conventions. Implicit in their work is the idea that an artist’s sacrifice and personal investment is a necessary condition of art. They have depicted themselves as naked figures in their own work, recasting the male nude as something vulnerable and fragile rather than as a potent figure of strength. The backdrop and inspiration for much of their work is the East End of London where Gilbert & George have lived and worked for over 40 years. From street signs to Ginkgo trees, from chewing gum stains on the pavements to vistas of urban grandeur and decay, their work is both an ongoing portrait of a city and a reflection on the human condition. Working in series, Gilbert & George have confronted many of the fundamental issues of existence: sex, religion, corruption, violence, hope, fear, racial tension, patriotism, addiction and death. 

Our subject matter is the world. It is pain. Pain. Just to hear the world turning is pain, isn’t it? Totally, every day, every second. Our inspiration is all those people alive today on the planet, the desert, the jungle, the cities. We are interested in the human person, the complexity of life.’ --Gilbert & George 

Gilbert was born in the Dolomites, Italy in 1943; George was born in Devon in 1942 and both live and work in London. Together they have participated in many important group and solo exhibitions including 51st International Venice Biennale (2005), Turner Prize (1984) and Carnegie International (1985). They have had extensive solo exhibitions, including, Whitechapel Art Gallery (1971-1972), National Gallery, Beijing (1993), Shanghai Art Museum (1993), Stedelijk Museum, Amsterdam (1995-1996), Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris (1998), Serpentine Gallery, London (2002), Kunsthaus Bregenz (2002) and Kestnergesellschaft, Hannover (2004-2005), Tate Modern, London and Haus der Kunst, Munich (both 2007), Brooklyn Museum of Art, New York and Philadelphia Museum of Art, Philadelphia (all 2008), ‘Jack Freak Pictures’, CAC Malaga; Museum of Contemporary Art, Zagreb and Palais des Beaux Arts, Brussels (all 2010) and the Deichtorhallen, Hamburg, Kunstmuseum Linz, Linz (both 2011) and Laznia Centre for Contemporary Art, Gdansk (2011-2012). 

4001_4

Gilbert & George - BLACK GOD, 1983 - 12 photos teintes à la main montées sur masonite dans des cadres en métal - 241x151 cm en tout- Collection Privée © Gilbert&George

4001_5

Gilbert & George - BLEEDING, 1988 - 12 photos teintes à la main dans des cadres en métal - 226x254 cm en tout - Collection Privée © Gilbert&George

4118

Gilbert & George - DEAD HEAD, 1989 - 24 photos teintes à la main dans des cadres en métal - 226x508 cm en tout -Collection Privée © Gilbert& George

4118_1

Gilbert & George - HAIRY, 1989 - 21 photos teintes à la main dans des cadres en métal - 226x444 cm en tout - Collection Privée © Gilbert&George

a

Gilbert & George - DOOR WORLD, 1989 - Sculpture en cartes postales - 241x175 cm - Collection Privée © Gilbert&George

b

Gilbert & George - CHRISTS, 1992 - 8 photos teintes à la main montées sur masonite dans des cadres en métal - 253x426 cm en tout - Collection Privée © Gilbert&George

Basin engraved with mandarin ducks and flowers

Gilbert & George - THIRTEEN STREETS, 1992 - 20 photos teintes à la main montées sur masonite dans des cadres en métal - 282 x 420 cm en tout - Collection Privée © Gilbert&George

Publicité
Publicité
Commentaires
Publicité